Horari del Museu: Dilluns a Dijous: 16 a 19 h. - Divendres: 10 a 11 h. i 19 a 21 h. - Dissabtes i Diumenges: Tancat

divendres, 10 de gener de 2020

Mn. Francesc Nicolau: La gimnàstica cerebral ajuda a la salut mental


Ens diuen els experts que «portar el cervell al gimnàs» és avui el millor i més efectiu remei per a prevenir o retardar malalties com l’Alhzeimer, el parkinson, l’ictus, l’esclerosi múltiple o la migranya. I crec que ens podem fiar.

El nostre cervell té, segons afirmen els neoròlegs, més de 100.000 milions de cèl·lules (neurones) que amb el temps es van morint (cap a unes 100.000 diàries en els que ja han entrat en la vellesa), però les que es conserven poden mantenir molt bé la seva funció si es fan suficients renovaments de les connexions. Més encara: segons diuen alguns científics actuals, sembla que fins i tot encara hi ha particions de neurones, o sigui que es poden renovar una mica a edat avançada, si es fa prou exercici neuronal.


I quins exercicis s’han de fer per mantenir sana l’activitat cerebral? Tot el que sigui treball mental és bo: des de llegir fins fer mots encreuats o resoldre problemes de matemàtiques. Els jocs de taula també poden ajudar. Un metge neuròleg japonès, Ryuta Kawashima, al 2005 va llançar al públic un joc per a la consola portàtil Nintendo DS, del qual ja n’ha venut més de 20 milions de còpies.

Ryuta Kawashima

Amb petits exercicis de càlcul, lògica, sudokus, lectura i ortografia, amb unes pautes en què fins i tot s’hi pot determinar l’edat cerebral del jugador, Kawashima assenyala que aquests exercicis serveixen per estimular certes àrees del cervell com ara els lòbuls frontals. Sigui el que sigui, el resultat és que la gent hi ha trobat alguna cosa que els va bé, i aquí podem afegir que amb els beneficis que Kawashima ha obtingut amb la venda del joc ha pogut construir dos laboratoris d’investigació cerebral.

Fa temps que els metges recomanen l’exercici físic (com ara caminar mitja hora diària) per a conservar la salut. Avui aquí afegim la recomanació de l’exercici mental per a completar la cosa i fer bona la dita mens sana in corpore sano. Cadascú ha d’escollir la mena d’exercici que més li convingui.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada