Segon, i darrer, cicle de cinc conferències sobre el tema "Certeses científiques i fe cristiana", pronunciades per Mn.Francesc Nicolau els dies 19 i 26 de febrer, i 5. 12 i 19 de març de 2013 a la Sala Sant Jordi del Seminari Conciliar de Barcelona.
1ª Conferència: LA CIÈNCIA A EUROPA S’INICIÀ PER HOMES DE FE
A l’edat antiga tenim St. Agustí que ens diu que cal tenir
en compte la lògica i la raó.
Boeci havia estudiat a Atenes i és l’últim romà i el
primer escolàstic; li dóna un sentit a la ciència, la qual no s’ha de
menysprear.
Cassiodor s’interessa per la ciència i fou amic de St.
Benet, va fer-se monjo benedictí i aplegà les obres dels grecs a partir de
manuscrits, fundant un monestir, amb el seu scriptorium i els transcrigué amb
lletra assequible . A Montecassino hi hagué molts copistes que conservaren les
obres antigues i introduïren les àrabs. Organitza el trívium i el quadrívium.
Als inicis de l’Edat Mitjana trobem a St. Isidor, que
escrigué “De rerum Natura”.
Sant Beda el Venerable, del segle VIII, es dedicà a la
ciència. Ja diu que la Terra
és rodona, que són circulars les òrbites dels planetes i esfèric l’Univers. Que
la lluna és la que produïa les marees. La Bíblia no s’havia de prendre al peu de la lletra,
pel que fa a les descripcions de la natura.
Gebert (el Papa Silvestre II) va introduir la numeració
aràbiga. També s’ocupà d’astronomia. En aquells temps també hi havia hagut petits
conflictes amb l’Esglèsia, com el cas de la bibliotecària Hipàtia. També el
monjo Virgili, irlandès, deduí que si el món era esfèric, hi hauria persones a
les antípodes, idees que foren condemnades com herètiques, ja que aquelles
gents no coneixerien a Jesús i es considerava que no podia haver-ne humanitat
que no el coneguí. Avui dia es Sant Virgili.
I arribem al segle XII: Pere Lombardo en “De les
sentències” afirma la regularitat dels esdeveniments de la natura, base de la
física; les lleis físiques es mantenien sempre iguals.
St. Albert Magne, el més gran naturalista de l’edat mitjana,
amb moltes obres de tots els aspectes científics, avançant-se tres segles al
seu temps. S’inicia amb el “De animalibus” la zoologia sistemàtica i ens dóna
també altres tractats de ciències naturals.
St. Tomàs d’Aquino, deixeble seu, fou eminentment teòleg,
però també va seguir la ciència humana.
Després d’ells: Roger Bacon, Guillem d’Ockham, Joan de
Buridan i Nicolau d’Oresme aporten nous coneixements de física. Els dos primers
foren franciscans, Bacon deixà un tractat d’òptica, base del que escrigué
Newton. Ockham formulà el principi d’acció-reacció: la navalla d’Ockham, segons
la qual la llei més senzilla és la més verdadera. Buridan estableix la teoria
de l’ímpetus o inèrcia: si es llença una pedra acaba caient al terra, però és
perquè hi ha una cosa que impedeix continuar el seu moviment. D’Oresme afirmà
que un cos podia seguir eternament el seu moviment si no hi havia res que ho
impedís.
Al segle XV que la Terra gira entorn del sol ho afirma en un tractat
científic Nicolau de Cusa (1401-1464). Però, després, amb més raonament
científic Nicolau Copèrnic (1474-1543) polonès, de família alemanya. El seu
oncle era bisbe i es preocupà que estudiés a Cracòvia i a Bolonya. Més tard,
explicà matemàtiques a Roma. També el seu oncle li aconseguí una canongia a la
catedral de Frauenburg. Llegí a Aristarc de Samos, el qual havia afirmat que la Terra girava al voltant del
Sol, i ja no va seguir a Ptolomeu, que la Terra era el centre de l’Univers i el Sol i els
astres giravan al seu voltant (amb uns moviments complicadíssims per poder
explicar aquell fet). Copèrnic el 1509 ja va escriure “De hypothesibus motuum
ceolestium a se constitutis commentariolus”, i després de fer-se pregar, per
por de no ser acceptat, po l’obra extensa “De revolutionibus orbium coelestium”
el 1543, publicava poc abans de morir, segons la qual Terra i els altres
planetes són els que giren al voltant del Sol segons òrbites circulars.
I molts més eclesiàstics contribuïren al progrés de la
ciència als segles XVI i XVII. Entre els quals Bonaventura Cavalieri
(1592-1647), religiós gesuat, que cultivà les matemàtiques, Athanasius Kircher
(1601-80) jesuïta polifacètic que es distingí en molts camps, Jean Picard
(1620-82), sacerdot fundador de l’Observatori Astronòmic de París, i el beat
Niels Stenon (1631-87), anatomista, geòleg i ...bisbe.
2ª Conferència: EL CONFLICTE DE GALILEU AMB L’ESGLÉSIA
CATÒLICA.
No vingué pas de no voler l’Església que la ciència
s’independitzés d’ella, sinó d’un zel extremat de respecte a la Bíblia. En aquells
temps, els escrits de la Biblia
es tenien per certs de manera literal; avui dia es té en compte l’estil
literari. Els que l’atacaren, ho feren segons el sentir i entendre de l’època i
no com un atac a la ciència. Galileu era un catòlic practicant, però d’un
caràcter personal un xic punxegut.
Galileu Galilei, nat a Pisa en el si d’una família
benestant. Es va educar al monestir de Vallumbrosa. Als 17 anys, quan va
estudiar el bàsic del seu temps, va anar a estudiar medicina (que no finalitzà)
a Pàdua, i també matemàtiques i física. De tornada a casa seva va fer molts
experiments, essent un gran observador; va trobar la llei del pèndol en
observar l’oscil·lació d’unes làmpades. També, la de la balança hidrostàtica,
-A Pisa fou professor de matemàtiques durant tres anys, i marxar després a
Pàdua, motivat per topades degudes al seu caràcter. En aquella ciutat ensenyà
durant 18 anys, amb un caràcter més suavitzat i un estil d’ensenyament
diferent.
Aristòtil afirmava que els cossos queien amb velocitats
diferents segons el pes, però Galileu demostrà que els cossos queien tots a la
mateixa velocitat al buit i la diferència observada a l’aire era deguda a la
resistència que hi produeix.
Va anar guanyant molt de prestigi amb el temps i arribà a
ser matemàtic del duc de Toscana. Un tal Porta havia descobert que si es
posaven convenientment dues lents d’augment s’obtenia un efecte multiplicatiu.
A partir d’aquest efecte es fabrica un “occhiale” de 30 augments i observa els
astres ; va veure les muntanyes de la
Lluna , les estrelles de la Via Làctia , els
satèl·lits de Júpiter, les taques solars que giraven juntament amb ell (fet que
abans havia estat observat per un jesuïta alemany), les fases de Venus
(similars a les de la Lluna ).
Inicia el mètode hipotètico-deductiu i publica totes aquelles observacions a
“Sidereus nuncius”. Va ser rebut pel Papa i nomenat membre de l’Acadèmia dei
Lincei. Ludovico della Collombe afirmava que la teoria de Copèrnic era falsa i
herètica. El 1611 escriu al P. Clavio i a Bellarmino dient que allò anava
contra la ciència, la qual podia contradir expressions de la Bíblia , defensant
l’heliocentrisme copernicà. A petició de la mare del Duc escriu una carta on
afirma que la Bíblia podia tenir contradiccions aparents i que
l’Esperit Sant ens diu com es va al Cel i no com van els cels. Això provocà una
reacció dels teòlegs de la Inquisició.
Hi hagué dues etapes en el conflicte amb l’Església: el
1616 una comissió de 6 teòlegs considera fals l’heliocentrisme de les propostes
de Galileu. Encarreguen a Bellarmino examinar-ho i ha d’avisar Galileu, el qual
accepta la monició, ja que primer havia de demostrar que la Terra girava al voltant del
Sol i no poguer fer-ho, havia de guardar silenci. Però el 1623 publica “Il Saggiatore”
i el 1632 el “Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo”. En aquesta darrera,
de fàcil literatura, tres personatges: Salviati (favorable a l’heliocentrisme),
Simplicio (aristotèlic) i Sagredo (home del poble que els acull), dialoguen en
quatre jornades i acaba guanyant Salviati. De l’imprimatur no féu cas d’algunes
advertències. El Papa va ser avisat que havia desobeït Bellarmino i que
Simplicio era el propi Papa. Se li obre un nou procés a Roma, residint al palau
de l’ambaixador de Toscana. La causa del judici fou el d’haver trencat el
silenci imposat per Bellarmino; el 22 de juny de 1633 s’ha de retractar i es
condemnat a arrest domiciliari a Roma. Finalment, es retira a la villa
d’Arcetri i el 1638 publica “Discorsi e dimostrazione matematiche intorno a due
nove scienze”, la seva obra científica més important. Alla va morir, ajudat
pels Pares Escolapis, fidel a l’Església.
Fou condemnat sobretot per haver desobeït. I els teòlegs
es basaven en la interpretació literal de la Bíblia (Josué havia aturat el sol...). Els
enemics de l’Església s’hi ha rabejat i ben injustament. Però la realitat
d’aleshores era que no hi havia cap prova observacional de l’heliocentrisme.
Vénen molt més tard: el 1789 James Bradley descobreix l’aberració de la llum si
la Terra gira
al voltant del Sol, la llum de l’estrella es veurà una deumil·lèsima desviada i
l’estrella descriurà una el·lipse de 23” , cosa que es pogué observar; i el 1858
Friedrich Bessel detectà la primera paral·laxi d’una estrella. I l’Església rehabilità
Galileu: Benet XIV en 1757 suprimeix la condemna del moviment de la Terra (amb el moviment del
pèndol es demostrà el moviment de la
Terra en si mateixa: la Terra gira, però el Pèndol es manté constant); el
1835 Gregori XVI anul·la la sentència; i el 1992 Joan Pau II li restableix tota
l’honra.
3ª Conferència: DARWIN: L’EVOLUCIÓ BIOLÒGICA. DOCTRINA DE
L’ESGLÉSIA SOBRE L’EVOLUCIONISME.
A partir del segle XVII la ciència va mostrant que la
interpretació literal de certs passatges de la Bíblia es insostenible.
L’edat de la
Terra és molt més alta del que es deduiria dels llibres
sagrats. Niels Stenon, metge danès d’origen protestant, anà a Roma, es féu
catòlic i va ordenar-se capellà. Va tornar al seu país com a bisbe. Fou
beatificat per Joan Pau II. Va fer un estudi geològic (1669) segons el qual,
entre d’altres temes, va tractar sobre els fòssils com a éssers del passat,
dels quals es deduïa que la
Terra podria tenir més anys que els que es desprenien dels
relats bíblics. El comte de Buffon va escriure una història natural (1749) molt
extensa; va dividir la història de la
Terra en sis grans períodes amb una duració llarga de temps.
Al segle XVIII les teories sobre la formació del nostre
planeta es dividien entre les escoles plutonista, neptunista i catastrofista.
La primera d’elles, amb Hutton, diu que les roques s’han format pels volcans i
el foc intern de la Terra.
La neptunista, amb Werner, les roques han estat originades
per l’aigua. La catastrofista, amb Cuvier, assenyala que les muntanyes i els
estrats han estat originades per grans catàstrofes. Totes tres elles tenien una
part de raó.
Al segle XIX, Charles Lyell afirmava que la Terra havia anat
evolucionant lentament i els estrats la representació d’una llarguíssima
història. Aquest autor va influir molt en Darwin.
Charles Darwin va començar a estudiar medicina, la qual
abandonà pels estudis eclesiàstics que tampoc va concloure. Un dels seus
professor el recomanà en el viatge del vaixell Beagle pel voltant del món com a
naturalista. A les Galàpagos, cada illa tenia la seva fauna i flora semblant,
però no igual, i també diferent de l’americana. Tal era el cas dels ocells
pinsans. D’aquesta observació va intuir que l’aïllament produïa canvis. Quan va
tornar d’aquell viatge, ja tenia la idea de l’evolució. Tot el material que
havia enviat, l’havia recollit amb gran precisió, cosa que li permeté fer i
publicar la descripció del viatge. Però el llibre de l’evolució (On the origin
of species) no ho feu fins el 1859. Un sector de lectors veieren en aquell
llibre un atac contra la religió cristiana.
Lamarck, abans havia intuït que podia haver evolució
segons al transmissió de les habilitats adquirides a la descendència (el que
s’ha comprovat que era fals). Darwin va trobar arguments per a la seva teoria
de l’evolució dels vivents, que basa principalment en la lluita per la
supervivència, la competència, la qual provoca una selecció natural, amb la
supervivència dels més aptes. També va veure que els animals actuals eren
semblants als fòssils, però no iguals. En ambients similars, hi trobem
organismes similars. L’aïllament dels essers, també produïa canvis. En quant
als caràcters adquirits, no li donà gran importància, però els fills podien
adquirir els caràcters dels pares. Al final del seu llibre es veu creient, ja
que afirma que la vida fou alenada pel Creador.
Un dels seguidors de Darwin Th. Huxley publicà (1863)
“Man’s place in nature”, on l’home es considera un animal més a la Natura. Una disputa
amb el bisbe Wilbeforce, sobre l’origen de l’home, fou molt violenta.
Darwin aplica la seva teoria a l’home en The Descent on
Man (1871), on suposa que procedeix d’un antropomorf, però diferent dels
actuals. L’hom tenia una homologia d’òrgans amb els de qualsevol mamífer.
Tampoc hi ha diferències amb el desenvolupament embrionari. Els òrgans
vestigials de l’home (com l’apèndix) eren operatius amb altres organismes.
Darwin passà de creient convençut a no creient en el Déu de la Bíblia (se li havien
explicada al peu de la lletra) i, d’aquí, a agnòstic declarat, però alhora
també dubtós d’aquest agnosticisme, però no s’oposà mai amb la seva teoria a la
fe en un Déu creador.
La teoria darwinista falla en els caràcters adquirits. La
teoria evolucionista va rebent després noves precisions. Falla en els caràcters
adquirits, ja que el 1895 August Weismann demostra que els aquells no es
transmeten als descendents, després de tallar la cua a 23 generacions de
ratolins. El 1903 Hugo de Vries descobreix les mutacions espontànies. El 1929
Ronald Fischer crea la genètica de les poblacions i acaba estructurant-se la
“Teoria sintètica de l’evolució” per Th Dobzhansky, J. Huxley, G. Simpson i E.
Mayr. Però encara hi resten interrogants com exposa Pierre P. Grassé.
Va haver-hi bisbes que van declarar heretge a Darwin,
però la jerarquia eclesiàstica no es va pronunciar al respecte, a excepció d’un
sínode d’Alemanya, i tampoc ha condemnat la teoria evolucionista. Pius XII ho
diu a l’encíclica “Humani Generis”, en tant que no ataqui la providència
divina. Joan Pau II, en un discurs el 1996 a l’Acadèmia de Ciències, diu que és més
que una hipòtesi i, per tant, una teoria ben científica. L’ànima espiritual
vindria de Déu i no procediria de la mera matèria. El 2009 una comissió de
teòlegs va arribar a la conclusió que aquestes teories no eren incompatibles
amb la Bíblia. Hi
ha teòlegs protestants que encara no l’admeten, creacionistes, sobretot
americans, que interpreten molt al peu de la lletra la Bíblia.
4ª Conferència: l’ORIGEN DEL COSMOS I DE LA VIDA. QUÈ HI
DIUEN LA CIÈNCIA I LA FE CATÒLICA.
La teoria evolucionista actual pressuposa que la vida
s’originà de forma espontània. És això compaginable amb la fe cristiana? Sí, si
s’entén bé el concepte de creació, però s’ha d’afegir que la ciència encara no
ho ha demostrat.
Va ser A. Oparin el primer que va idea una teoria
científica sobre el tema (1936) i després s’hi afegiren més precisions, com les
del nostre Joan Oró (1923-2004). La Paleontologia hi està d’acord, perquè
efectivament l’ordre de l’aparició dels vivents és el que diu Oparin: fa uns
3.800 milions d’anys (m. a.)hi ha uns primers indicis que ja es fan segurs ara
en fa 3.500 m. a., com ara els estromatòlits (formacions degudes a vida microbiana).
Fa uns 2.500 m. a. Ja tenim fòssils de cèl·lules procariotes i, cap els 1.500
m. a. abans d’ara, de les que clarament són eucariotes. Fa 560 m. a. ja n’hi ha
d’éssers pluricel·lulars i segueix després tota l’evolució que ja sabem.
L’origen de l’Univers: teoria del Big bang. Té tota una
història. Einstein (1917) estableix, després de la relativitat general
l’equació que ha de complir un Univers estable, posant-hi la constant
cosmològica perquè hi hagi l’equilibri. Però Friedman (1927) fa notar que
aquella constant podria ser nul·la i que l’Univers fos inestable: en contracció
o en expansió, cosa que recull Lemaître (1927), afirmant que podria trobar-se
en expansió provinent d’un àtom primitiu que fos el conjunt de tota la matèria
primitiva condensada, cosa que Hubble (1929) ratificà com a molt probable a
partir de les observacions que havia fet de 200 galàxies: totes s’expandien a
una velocitat proporcional a la seva distàcia. El fet és que el cosmos
s’expandeix uniformement com un globus.
Gamow (1952), s’entusiasma amb aquestes idees i afirma
que una matèria totalment uniforme en un principi hauria format partícules
elementals i àtoms d’hidrogen. Amb l’estudi de les estrelles, coneix com es
formà la Terra i els elements que la componen, els quals provenen de la matèria
estel·lar formada a partir de reaccions nuclears en el cor de les estrelles que
esclataren (supernoves). Hi ha qui el consideren autor de la teoria del Big
bang (nom encunyat per Fred Hoyle).
Penzias i Wilson, el 1964, amb un radiotelescopi van
estudiar totes les ones del cosmos i van trobar-se amb la sorpresa que el fons
còsmic emetia una radiació debilíssima de temperatura d’uns -270ºC (prop 0ºK),
que era el que Gamow havia predit, però
calculant el seu valor a l’entorn de 17ºK, quantitat derivada de l’edat d’entre
2 i 3 mil milions d’anys que llavors se li donava a l’Univers i que ara se sap
que és de 13.700 milions d’anys.
Smoot va deduir el 1992 que hi hauria petites variacions
d’aquestes radiacions, a partir d’unes diferències de milionèsimes de grau
(quantitat no mesurable des de la Terra). Amb l’ajut de la NASA, es posà un
satèl·lit en òrbita i va trobar aquestes diferències de temperatura cap el
2006, de poques desenes de milionèsimes de grau, com havia previst.
Hi ha una acceptació molt general avui dia d’aquesta
teoria. Però també s’idearen alternatives:
(A)- Estat estacionari, amb Fred Hoyle (expansió de
l’Univers sense un Big bang),i amb Th.
Gold i H. Bondi (amb un naixement continuat de matèria).
(B)- Univers polsant, amb expansions i contraccións (E.
Lipschitz i S. Khalanikov).
(C)- Fluctuació negativa o positiva del vacuum còsmic (E
Tryon).
(D)- Gravetat quàntica (S. Hawking) seria suficient per
explicar l’existència de l’Univers.
Cap d’elles, però, sense cap prova observacional i amb
inconvenients d’ordre científic.
El principi antròpic dèbil, R. Dicke (1961) fa notar el
detall que lleis i constants físiques tenen uns valors que si fossin diferents,
no s’hauria pogut formar el Cosmos fins a la vida. El principi antròpic fort,
de B. Carter, 1974, també fa pensar, ja que diu que l’Univers està condicionant
l’existència de la vida humana.
La teoria del multivers d’A.D. Linde (1983), basant-se en
J. Wheeler, és inconsistent, ja que s’afirma que el nostre Univers és un dels
infinits universos que hi ha en existència. És una de tantes teories per no dir
que l’Univers està fet amb Intel·ligència. I si el món no està construït a
l’atzar cal pensar en un Creador (Jean Guitton: “a la Creació hi ha un gran
ordre superior que ho regula i totes les constants i comportaments passen a tot
arreu”).
L’Església no s’ha pronunciat sobre el Big bang, però es
ben clar que no hi ha cap oposició amb el dogma catòlic, tenint en compte el
gènere literari del Genesi.
5ª Conferència: ELS CIENTÍFICS I LA RELIGIÓ CRISTIANA
Molts científics de primera fila creuen en Déu. Grans
físics estan oberts a la trascendència
La postura actual dels científics respecte de la fe
cristiana ha estat objecte d’enquestes. El 1928 “Le Figaro”, ens diu el P.
Udías, va fer una enquesta a científics i 45 respongueren que no hi ha cap
oposició entre fe i ciència (no se’ls preguntà sobre la seva fe en l’existència
de Déu).
A la pregunta feta el 1916 a un miler de científics de
Nord Amèrica sobre la seva creença, s’havia obtingut en les respostes que
41,8%, eren creients, 16,7% agnòstics i 41,5% no creients. Es repetí l’enquesta
el 1996 per Larson i el resultat fou de 39,3% creients, 14,5% agnòstics i 43,3%
no creients; aquests resultats no foren iguals, però semblants.
Per la Generalitat de Catalunya també es féu la pregunta
el 1992 i s’obtingué un 38% creients, 33% agnòstics i 16% ateus. Es evident que
a Catalunya hi ha més agnòstics que ateus. La ciència no apartaria de la fe.
L’ambient social d’avui dia és el de viure apartats de la religió, segurament
per no haver-n´hi cap d’oficial, es a dir cap de la societat en general.
El creixement espectacular de la ciència al segle XX es
deu a científics creients. Ho diuen els llibres de:
(A) Neville Mott
(1991) que parla de 15, entre ells John Eccles, premi Nobel de medicina
(neurologia) que ha vist la complicació del cervell, fins a tal punt que fa
difícil de creure que sigui casual. La física quàntica permet que les
connexions nervioses actuïn amb llibertat i, per tant, no hagi determinació.
(B) J. Delumeau (1989) en cita 19 de francesos. Ciència i
fe no s’exclouen ni contradiuen. Le Pichon, geòleg, s’ha vist obrir-se a
l’adoració durant les observacions científiques.
(C) Schidal (2007), autor anglès que recull el
testimoniatge de 12, entre els quals Pauline Rudd, Jane Goodall i Fr. Collins
(cap del projecte del genoma humà). Rudd afirma que l’univers és una expressió de l’amor de Déu. Goodall
admirà la vida i veu la dimensió espiritual de la vida i li troba sentit.
Cal subratllar el testimoniatge de Mn. Lemaître, de
nacionalitat belga, iniciador de la teoria del Big bang; fou tota la vida
científic i creient.
Des del segle XIII fins al XIX a Europa gairebé tots els
científics d’anomenada van ser eclesiàstics. Com Sant Albert Magne (dominic),
de qui la ciència actual no prescindeix d’ell i que va fer arribar les ciències
naturals a un nivell tres-cents anys per endavant dels seu temps. Nicolau
Copèrnic (canonge i bisbe accidental de Frauenburg). Athanasius Kircher,
jesuïta, molt obert a totes les ciències i que tingué una gran influència en
els seus acòlits, ja que creà escola. Jean Picard, sacerdot i director de
l’observatori de París. Beat Niels Stenon bisbe, metge i geòleg.
En aquells segles també hi hagué creients qualificats,
com Isaac Newton (que va escriure un tractat sobre l’apocalipsi de Sant Joan).
André-Marie Ampère, de vida molt desgraciada i que la fe va ajudar a superar i
no deixar la ciència; coneixia el Kempis de memòria. Michael Faraday, que portà
una vida molt modesta. James C. Maxwell, que lligà magnetisme i electricitat,
composà oracions. Lord Kelvin, afirma que a través de la ciència es troba un
gran ajut per creure en Déu.
I al segle XX: Marie Curie (la seva vida i mort foren
molt cristianes). Max Planck, raó suprema d’ordre físic, s’identifica fe i
religió: “hem d’anar cap a Déu”. Werner Heisenberg, a qui mai li havia estat
possible rebutjar el fet religiós. Erwin Schrödinger: “la ciència no pot
destruir l’esperit”; “esperit, fe i raó, formen un de sol”. Georges Lemaître, a
qui s’ha mencionat més amunt.
Einstein mereix una consideració a part. Es diu que no
era creient, però això no és pas veritat del tot. Era de caràcter retret i molt
sobre d’ell mateix. De família jueva, però no practicant, a l’escola li
ensenyaren la bíblia de manera literal, de manera que, als 12-13 anys renuncià
a la fe de Déu de la Bíblia (ell diu que per no entendre com podien encabir
tots els animals dins de l’arca de Noé). Però, anys després, tornà a pensar en
la religió, segons testimoni personal. Quan tenia 51 anys va pensar que el
sentiment religiós còsmic és un motius més alt i noble que la seva investigació
científica. En el temps de materialisme, els únics religiosos són els
investigadors científics. En les lleis de l’univers es manifesta un esperit que
l’ha creat. El Senyor Déu es subtil, però no malèvol: les lleis de l’univers
són costoses de trobar, però alhora són senzilles. Strauss, col·laborador seu
deia que, quan una lleis era senzilla, era la veritable.
Per ell Déu seria una mena de Déu d’Spinoza, si bé va evolucionar en aquesta
idea, per ser la força inherent del Cosmos. La ciència només afirma allò que
és; i fora del seu camp, es necessiten altres tipus de saber. Mostrà la fe en
un Esperit causant de l’harmonia de l’univers, que no ha deixat les coses a
l’atzar: “Déu no juga als daus”, i digué en una ocasió: “La ciència sense
religió és coixa i la religió sense la ciència és cega”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada