Horari del Museu: Dilluns a Dijous: 16 a 19 h. - Divendres: 10 a 11 h. i 19 a 21 h. - Dissabtes i Diumenges: Tancat

dilluns, 28 de novembre del 2022

Isabel Benet i Ventus: Itinerari a la Torre de les Conclues (I)

Quan vam descriure l’espectacular recorregut pel congost de Mont-rebei vam prometre que tornaríem al poble de Corçà per fer-hi una visita i iniciar des d’aquí un altre no menys espectacular itinerari a peu cap a la Torre de les Conclues, una construcció medieval (s.XII-XIII) situada damunt un esfereïdor penyal abocat al pantà de Canelles.

La Torre de les Conclues suspesa damunt el congost de Fet

Per arribar a Corçà ho farem, com sempre, des de Balaguer per la carretera C-12, tot travessant el Port d’Àger (o Cap de la Creu). Des d’aquí ja podem distingir alguns llocs coneguts i d’altres que coneixerem ben aviat. També ja podem observar alguns materials que també veurem més endavant com són unes margues i lutites de color gris daurat i que destaquen en un vessant xaragallat. També aquí podem observar de ben a prop les cèlebres calcàries d’alveolines, les quals ja hem vist en molts d’altres itineraris per la zona i on aquests petits foraminífers destaquen fàcilment sobre la roca gris o rosada.

Panoràmica des del Port d'Àger

Aspecte de la "calcària d'alveolines"

Des del Port d’Àger seguim baixant per la C-12 i, uns 2 Km abans d’arribar a Àger, ens desviem a l’esquerra per l’estreta carretera que porta a Corçà, tot deixant de banda l’accés als pobles d’Agulló i Millà. En arribar a Corçà deixem el cotxe en un petit aparcament que es troba just a l’entrada del poble i comencem a caminar pels seus carrers que rodegen un petit turó, al capdamunt del qual es troben les restes del seu castell.

El poble de Corçà sota un turó

Situats al peu del vessant sud del turonet, observem que aquest està format mig per calcàries i mig per uns blocs (bretxes) que semblen poc consolidats: estem sobre una estructura tectònica molt complexa relacionada amb el front d’encavalcament del Montsec d’Ares.

El turó exhibeix una estructura molt complexa

Per una millor observació d’aquesta estructura, pugem al citat turó on, a més de les restes del castell (del qual només en queda el mur sud), també veiem com les bretxes afloren al seu punt més alt.

Mur sud del castell de Corçà

Aspecte de les bretxes al cim del turó

Des del capdamunt del turó, situat a 680 m d’alçada, podem veure com els Montsecs d’Ares i d’Estall s’estenen per l’horitzó nord separats per l’osca de Mont-rebei i, al sud, es despleguen les serres de Millà i Sabinós separades pel congost de Fet. Si ens fixem bé, podrem també veure la Torre de les Conclues, el nostre objectiu, coronant una piràmide coberta de matolls. Enfront de la torre està una altra vistosa estructura tectònica de la qual també n’haurem de parlar: l’anticlinal de les Conclues.

Vistes al sud des del cim del turó de Corçà

L’estructura, però, que hem pujat a observar es troba a llevant tot formant un esperó rocós que es desprèn del Montsec de Badia i damunt del qual es troben les restes de la torre de Sant Bartomeu (o dels Moros) i alguns murs, que és tot el que queda de l’antic castell de Claramunt.  Es tracta d’un plec dit “en genoll”, el responsable de que en aquest esperó no aflorin ni el Juràssic ni el Cretaci inferior, materials que sí que afloren a banda i banda de l’esperó per causa de l’erosió. Gastronòmicament, l’estructura es pot comparar amb unes postres dites “braç de gitano”.

Vistes a llevant

Aquest és el misteri que s’havia de resoldre al Mas de Gassol quan, damunt del Triàsic superior (fàcies Keuper) ja es trobaven els materials del Cretaci superior. Aquesta estructura també és la responsable que al nord de la masia de Mossenye es trobi un tascó de materials del Cretaci superior corresponents al flanc invers d’aquest plec. També es troba un tascó d’aquesta mena a l’indret de la Passarel·la, però que no és tan visible. Cap a ponent tenim la serra de Cantaperdius, sota la qual continua el front d’encavalcament del Montsec, ben visible en el paisatge, i on els materials del Cretaci superior es col·loquen damunt els de l’Eocè inferior.

Vistes a ponent

Després de delectar-nos amb tan complicada estructura, anem a descriure el recorregut excursionista que ens durà a la Torre de les Conclues (per a més detalls de l’excursió, cliqueu aquí).

Esquema i track de l'itinerari excursionista

Iniciem el recorregut a tocar de l’església de Corçà, on un camí mig empedrat ens condueix a la pista asfaltada que baixa al pantà de Canelles. Seguim un metres per aquesta carretera fins que trobem una pista a l’esquerra per on anem perdent alçada tot deixant enrere el poble de Corçà.

Deixem enrere Corçà....

...i ens encarem a la serra de Sabinós...

...tot passant pel Mas de Joaquim

Així anem fins travessar el barranc de les Colomines i continuar a l’esquerra cap al Mas de Joaquim on finalitza la pista. A partir d’aquí seguim un corriol que es dirigeix cap a la zona dels Espins, un conjunt de dos crestalls rocosos separats per profundes barrancades i que cal travessar per arribar, finalment, al peu del turó on s’alça la Torre de les Conclues. Pel camí anem tenint vistes de l’altra riba del pantà, ja dins l’Aragó, on destaca l’església del poble de Fet, enlairada damunt un cingle vermellós.

Travessem un parell de crestalls rocosos...

...amb bones vistes sobre el pantà de Canelles i el poble de Fet

Travessem també un parell de profundes barrancades

Finalment, pugem al turó on es troba la Torre de les Conclues

Una curta però penosa pujada, mig per corriol i mig per tartera, ens deixa al cim del turonet. Fins aquí hem fet uns 4,5 Km de recorregut (que el recorregut total serà el doble perquè hem de tornar pel mateix camí) i ens trobem a una alçada de 696 m, similar a l’alçada de Corçà. Des d’aquí estant tenim una molt bona vista del Montsec, el congost de Mont-rebei, el pantà de Canelles i la cresta dels Espins que hem travessat. Per accedir a l’interior de la torre ho fem a través d’una gran obertura que hi ha al seu mur nord.

Panoràmica cap al nord des de la Torre de les Conclues

Accedim a l'interior de la torre per una obertura

Així entrem a un espai rectangular amb un arc suspès, mig apuntat (s.XII-XIII), que suportava un pis superior. Per una porta adovellada sortim a un esfereïdor balcó que dona directament sobre el congost de Fet. Estem sota la carena de les serres de Millà i Sabinós que ens tanquen l’horitzó pel sud.

Arc gòtic suspès

Porta adovellada al mur sud que ens deixa en un balcó....

...amb paoroses vistes sobre el congost de Fet

Fins aquí ha estat la descripció excursionista cap a la Torre de les Conclues i, com el retorn es fa pel mateix camí, procedirem a la descripció geològica de l’itinerari, ja que així anirem en sentit cronològic des dels materials més antics (del Cretaci superior) fins als més moderns (de l’Eocè inferior).

Vista lateral de l'anticlinal de les Conclues

Abans de marxar, però, donem un cop d’ull a l’impressionant anticlinal de les Conclues que des d’aquí veiem sota el mirador de la serra de Millà, i del qual en seguirem parlant en el proper capítol d’aquesta història.

NOTA: Si voleu anar al següent capítol, cliqueu aquí.