Heus aquí un tema que no podem deixar de banda. És molt
seriós perquè hi va la supervivència de la humanitat. No exagero! I per què
encara no s’ho prenen ben seriosament els governs de les nacions? L’explicació
és ben senzilla: no produeix cap benefici econòmic ni cap avantatge d'aturar la
contaminació de l’aire, i... per això s’hi donen llargues.
Però tant que ens avisen els tècnics en aquest assumpte!
Nosaltres també hi volem dir alguna cosa perquè tots ens anem sensibilitzant.
Tinc davant les dades de l’informe anual d’Ecologistes en Acció referents a
l’any 2012 (no he pogut veure les del 2013) i en resulta que a l’Estat espanyol
el 94% de la població (o sigui, uns 44 milions de persones) durant dit any va
respirar aire contaminat per sobre dels valors recomanats per l’OMS
(Organització Mundial de la Salut). I el mateix informe s’hi diu que la
contaminació atmosfèrica té relació amb la mort d’uns 19.940 espanyols cada
any, unes deu vegades el nombre de víctimes per accident de trànsit.
(foto 1:
extret de www.esport3.cat)
Ara bé, si parlem de casa nostra hem de dir que tenim
l’àrea metropolitana de Barcelona la zona de pitjor qualitat atmosfèrica,
sobretot a la mateixa ciutat i al Baix Llobregat, i podem afegir-hi Tarragona,
que també té un índex de contaminació molt alt. Si a Barcelona la presència de
l’aeroport del Prat i del port marítim hi fa el seu contribuït, a Tarragona és
la refineria de petroli i el complex industrial que hi tenen la seva part, i
ben notable per cert.
Ecologistes en Acció ens diuen que pràcticament a tot
Catalunya es superen els valors màxims recomanats per l’OMS pel que fa a les
partícules en suspensió contaminats, i on són més alts aquests valors és a
l’àrea metropolitana de Barcelona.
Ja sabem que els automòbils són uns dels elements
contaminadors més actius i Barcelona és la ciutat europea amb més vehicles per
quilòmetre quadrat, ja que en té 6.100, mentre que París i Berlín, per exemple,
només són uns 1.500. Així i tot, ja són 202 les ciutats europees que han pres
mesures per restringir el trànsit vehicular. I sabeu si, finalment, a Barcelona
s’ha plantejat un pla d’actuació seriós i continu per a preservar la qualitat
de l’aire? Que sapiguem, només s’han fet accions puntuals quan la cosa arriba a
punts molt alts.
El 13 de desembre de l’any passat a “La Contra” del diari
La Vanguardia es publicava una
entrevista que feren, sobre el tema, a Joel Schwatz (nascut a Nova York el
1948), professor d’Epidemiologia Ambiental a Harvard: és ell qui va aconseguir
que es prohibís la gasolina amb plom, com segurament recordeu (la contaminació
de plom que comportava aquest combustible era realment funesta).
(foto 2:
extret de www.niehs.nih.gov)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada