Horari del Museu: Dilluns a Dijous: 16 a 19 h. - Divendres: 10 a 11 h. i 19 a 21 h. - Dissabtes i Diumenges: Tancat

dilluns, 21 de juliol de 2014

Mn. Francesc Nicolau: LA CONTAMINACIÓ ATMOSFÈRICA DE LES GRANS CIUTATS (II)

Heus aquí un tema que no podem deixar de banda. És molt seriós perquè hi va la supervivència de la humanitat. No exagero! I per què encara no s’ho prenen ben seriosament els governs de les nacions? L’explicació és ben senzilla: no produeix cap benefici econòmic ni cap avantatge d'aturar la contaminació de l’aire, i... per això s’hi donen llargues.

Però tant que ens avisen els tècnics en aquest assumpte! Nosaltres també hi volem dir alguna cosa perquè tots ens anem sensibilitzant. Tinc davant les dades de l’informe anual d’Ecologistes en Acció referents a l’any 2012 (no he pogut veure les del 2013) i en resulta que a l’Estat espanyol el 94% de la població (o sigui, uns 44 milions de persones) durant dit any va respirar aire contaminat per sobre dels valors recomanats per l’OMS (Organització Mundial de la Salut). I el mateix informe s’hi diu que la contaminació atmosfèrica té relació amb la mort d’uns 19.940 espanyols cada any, unes deu vegades el nombre de víctimes per accident de trànsit. 

(foto 1: extret de www.esport3.cat)

Ara bé, si parlem de casa nostra hem de dir que tenim l’àrea metropolitana de Barcelona la zona de pitjor qualitat atmosfèrica, sobretot a la mateixa ciutat i al Baix Llobregat, i podem afegir-hi Tarragona, que també té un índex de contaminació molt alt. Si a Barcelona la presència de l’aeroport del Prat i del port marítim hi fa el seu contribuït, a Tarragona és la refineria de petroli i el complex industrial que hi tenen la seva part, i ben notable per cert.

Ecologistes en Acció ens diuen que pràcticament a tot Catalunya es superen els valors màxims recomanats per l’OMS pel que fa a les partícules en suspensió contaminats, i on són més alts aquests valors és a l’àrea metropolitana de Barcelona.

Ja sabem que els automòbils són uns dels elements contaminadors més actius i Barcelona és la ciutat europea amb més vehicles per quilòmetre quadrat, ja que en té 6.100, mentre que París i Berlín, per exemple, només són uns 1.500. Així i tot, ja són 202 les ciutats europees que han pres mesures per restringir el trànsit vehicular. I sabeu si, finalment, a Barcelona s’ha plantejat un pla d’actuació seriós i continu per a preservar la qualitat de l’aire? Que sapiguem, només s’han fet accions puntuals quan la cosa arriba a punts molt alts.

El 13 de desembre de l’any passat a “La Contra” del diari La Vanguardia es publicava una entrevista que feren, sobre el tema, a Joel Schwatz (nascut a Nova York el 1948), professor d’Epidemiologia Ambiental a Harvard: és ell qui va aconseguir que es prohibís la gasolina amb plom, com segurament recordeu (la contaminació de plom que comportava aquest combustible era realment funesta). 

(foto 2: extret de www.niehs.nih.gov)

Aquest home, doncs, responent als entrevistadors , fa notar que tenim la tecnologia per reduir la contaminació però falta la voluntat política per dur-la a terme. Ell recomana reduir dràsticament la circulació a les ciutats i fabricar només cotxes amb poques emissions. Els cotxes antics, diu, s’han d’eliminar. I afegeix que a Boston i a Estocolm registren només un terç dels nivells de contaminació de Barcelona. I encara exposa més coses com ara aquesta: els nens que han crescut en àrees de més contaminació, quan són adults tenen una capacitat pulmonar molt més reduïda i mai no arriben a la capacitat dels que han viscut en ambients menys contaminants. I què hi podem afegir nosaltres? La cosa està clara... Que els que governen en facin cas i s’apliquin ben aviat les normes que s’ha vist que cal aplicar!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada