Horari del Museu: Dilluns a Dijous: 16 a 19 h. - Divendres: 10 a 11 h. i 19 a 21 h. - Dissabtes i Diumenges: Tancat

dilluns, 2 de març de 2015

Mn. Francesc Nicolau: QUÈ HI DIU LA CIÈNCIA DE L'EXERCICI MUSCULAR?

Tothom ho sap. Fer exercici dels músculs és bo per a la salut. És un fet d’experiència. Es pot dir que aquesta afirmació pertany ja a la saviesa popular. Però s’ha pogut comprovar científicament la seva veritat? Doncs sí! Hi ha científics que s’han esforçat a estudiar els efectes de l’exercici en el cos humà i han arribat a aquesta conseqüència amb detalls ben interessants. I és que s’han fet últimament moltes investigacions.

La llista de beneficis que han trobat en el fet de l’exercici físic és gairebé interminable: minva el risc de morir de cardiopaties, d’accidents cerebrovasculars, de diabetis, de certs tipus de càncers... millora l’estat d’ànim, enforteix ossos i músculs, augmenta la capacitat pulmunar, redueix el risc de caigudes i fractures, ajuda a mantenir el pes corporal... fins i tot augmenta, segons sembla, la capacitat intel·lectual, cosa que fa més eficients les tasques que requereixen atenció, organització i planificació, i redueix els simptomes de la depressió i ansietat, a més reforça el sistema immunitari. Tantes coses? Sembla que sí!


No he fet més que transcriureel que es diu en un article aparegut a la revista Investigación y Ciencia titulat “Els beneficis de l’exercici” , prou de fiar com tothom sap, i està signat per tres experts en la matèria: Shari S. Bassuk (epidemiòloga investigadora de l’Escola de Medicina de Harvard), Timothy S. Church (director del Laboratori sobre Medicina Preventiva i professor de la Universitat de Louisiana) i Johann S. Manson (professora de l’Escola de Harvard, a més d’altres càrrecs), els quals ens diuen: “I aquests són només alguns dels efectes més coneguts...”

El professor Timothy S. Manson

I d’on provenen, doncs, tants beneficis? En el llarg article que firmen aquests tres investigadors ho exposen amb alguns detalls. No cal que us els expliqui, perquè ens podem fiar dels resultats. Fonamentalment ens diuen que els beneficis que es van observant en l’organísme dels qui fan exercici vénen sobretot dels canvis, entre lleus i moderats, que es fan en molts aspectes de la fisiologia, no pas d’efectes grans en uns pocs processos cel·lulars o tissulars.

I ens diuen també que per millorar la salut no cal fer pas el que fan els grans atletes, n’hi ha prou complint, èr exemple., el que les últimes recomanacions que sobre exercici muscular ha donat l’entitat que als Estats units d’Amèrica té l’encàrrec d’això, i ha indicat com a convenients per a tothom: uns 30 minuts diaris almenys 5 dies per setmana de caminar, o bé fer un total de 75 minuts de córrer almenys cada setmana afegint-hi dos dies més d’enfortiment muscular amb aixecament de pesos durant 30 minuts.

Els beneficis comencen a notar-se quan la pràctica dita es converteix en un hàbit rutinari. Comprovat estadísticament. I és que aleshores el cos s’adapta a l’augment de demandes que fan els òrgans en resposta a l’exercici: eñls pulmons processen més oxígen, el cor bombeja més sang a cada batec... i tot això és beneficiós per al cos.

L’article acaba fent una recomanació als metges, fent-los notar la importància que han de donar al fet de l’exercici a fi que els malalts ho tinguin ben present... I nosatres afegirem: I també explicar-ho a tothom ben explicat perquè sapiguem que una vida d’estar sempre asseguts (cosa que va pels teleadictes) és perjudicial, però també s’ha de dir que l’exercici físic portat al límit del cos tampoc no és gens saludable. L’exercici muscular s’ha de fer sempre amb moderació i coneixement de les limitacions de cadescú.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada