Primer cicle
de cinc conferències sobre el tema “Certeses científiques i fe cristiana”,
pronunciades per Mn. Francesc Nicolau els dies 23 i 30 d’octubre, i 6, 13 i 20
de novembre de 2012 a la Sala Sant Jordi del Seminari Conciliar de Barcelona.
1ª Conferència:
FE I CIÈNCIA. VISIONS COMPLEMENTÀRIES DE L’UNIVERS
Primer cal
precisar què és fe i què és ciència. La solució d’aquest dilema ve donada per
la definició de les paraules usades.
Ciència en
sentit estricte és només el que podem conèixer, a partir dels nostres sentits,
d’allò que ens envolta. En forma part la física, la química i les ciències
naturals; totes elles fan observació i experimentació. Estudien les lleis, és a
dir principis generals que s’acompleixen sempre i generalment s’enuncien amb una
fòrmula matemàtica. No s’inclouen aquí les ciències socials, les històriques
etc, les quals no vénen de l’observació del món material. La ciència, però,
relaciona els fenòmens i no coneix la seva essència. L’estudi de la matèria ha
portat a una millor explotació del recursos naturals i d’aquí ve que la ciència
sigui avui dia molt considerada per tothom, i que persones que abans pensaven
en Déu ara recorren a la ciència i el deixen de banda com si poguessim
prescindir-ne: és aquesta una concepció utilitarista.
La fe ens diu
que la natura té un pla diví i les seves fonamentacions es troben en la
revelació divina i que té base racional el creure-hi i és interpretada per
l’Església. La Bíblia està inspirada per Déu, però està escrita amb un gènere
literari que cal interpretar-lo correctament.
Fe i ciència
no es contradiuen. Les certeses científiques són fruit de la ciència . I què fa
la ciència? Les seves característiques esencials, l’experimentació o
l’observació, així com també la formalització, això és, l’expresió matemàtica
dels fenòmens, tenen una base sensorial i, per tant, no es basen en
elucubracions ni rumors. Després s’ha d’escriure en un llenguatge matemàtic o
el més matemàtic possible. Els positivistes del cercle de Viena diuen que per
veure si una llei és certa, no hi ha prou amb experimentar sinó que s’ha de
verificar. Aquesta definició és dificil d’aplicar en enunciats com ara
l’evolució (no podem anar al passat i crear les seves condicions) i cal recórrer
a la Paleontologia.
Quan una
proposició és una veritat científica? Només quan ho digui la comunitat
científica? Què voldir veritat? Si la llei s’interpreta com a veritat és perquè
expressa regularitat. Així no ha de tenir excepcions. Però sí que n’hi ha, com
ara els miracles en els quals Déu ha fet excepcions al compliment de les lleis
científiques. A quin grau de certesa porta el científic? La llei (1) s’ha de
poder verificar; (2) les que no es poden verificar no tindrien un grau de
certesa com les anteriors.
Els
Pitagòrics van inaugurar el “veure” matemàtic de la ciència. Per a Aristòtil, a
les lleis científiques s’arriba per inducció que permet accedir a la llei
general; després ha de portar a deduccions vàlides i així es veurien les
causes.
Al
Renaixement i, més tard amb Galileu, pensen, com els pitagòrics, que la natura
estaria escrita amb un llenguatge matemàtic. Descartes pensa que és la raó la
que dirà què és una veritat: quan de manera clara i distinta ho vegi la ment. I
totes les veritats científiques són expresades de manera matemàtica. Per a
Francis Bacon no hi hauria cap llei: tot serien observacions i per a Hume tot
allò que no és matemàtic (que no pot observar-se o experimentar-se) no té raó
de ser.
Newton en els
Principia Mathematica, o Lavoisier,
duen a una puixança de la ciència com a veritat. Kant diu que la veritat
fonamental dels enunciats científics de tots els judicis de la natura es fa per
la nostra raó en categories (espai, temps i d’altres) i desemboca en el
coneixement sistemàtic. No es pot dubtar de la capacitat de la ment humana de
veure les lleis de la natura.
Totes les
teories científiques tenen un marge de proximitat. Una cosa són les lleis i una
altra la teoria científica. Les lleis de la química, les combinacions dels
elements entre ells, es fan segons les proporcions múltiples i així es
verifiquen i experimenten. Però la teoria serà la de les valències que és com
els electrons actuen. Només la fe ens donarà el perquè de les lleis físiques.
Déu ha fet un suport natural perquè l’home li doni glòria, gràcies, faci una
bona vida i es prepari per a l’eternitat.
Niels Bohr va
dir que ona i partícula eren una dualitat complementària, a l’igual que ho són
ciència i fe, però s’ha de respectar l’autonomia de la ciència i de la fe i
així d’aquesta manera no hi ha d’haver cap contradicció entre l’una i l’altra.
2ª
Conferència: VISIÓ FILOSÒFICA I TEOLÒGICA DE LES CERTESES CIENTÍFIQUES
Des del punt de
vista filosòfic hi ha actualment dues postures extremes davant els enunciats
científics que són el realisme (la ciència expressa com és la realitat) i
l’instrumentalisme (la ciència només és l’instrument útil per a interaccionar
amb el món). Hi ha, però, tres classes de realisme (l’ingenu, el crític i el no
representatiu) i dues menes d’instrumentalisme (l’absolut i el moderat).
En el
realisme ingenu, el coneixement és un calc de la realitat i prou (però sabem
que el blau és blau perquè en els colors de l’objecte hi són tots menys el
blau); la intimitat de la matèria no la podem captar per la seva enorme
complicació. En el realisme crític s’hi manté que el que coneixem és el món
real, però conegut de manera incompleta. Només captem els seus fenòmens amb els
nostres sentits. La vista és un dels sentits que només capta ones
electromagnètiques d’una certa longitud. El realisme no representatiu diu que
la ciència no representa adecuadament la natura del ser, la qual és més rica de
la que poden apreciar els sentits.
L’instrumentalisme
moderat creu que la ciència no duu un pensament real i les teories només són
descripcions útils (veiem el mapa de carreteres però no les carreteres) i no es
pot parlar d’èxit; és pròxim al realisme no representatiu.
August Comte
va ser el primer instrumentalista absolut i en el seu curs de filosofia
positivista va destacar tres edats de la humanitat: la religiosa, la filosòfica
i la positiva; sense causes ni efectes ja que al món no hi ha causalitat, amb
relacions de successió en el temps. De les lleis només se’n pot parlar
metafòricament, però hi ha d’haver un saber per a preveure i la ciència seria
el simple mitjà de previsió per demanar l’actuació de la naturalesa i crear
benestar. La sociologia estudiaria les relacions entre els homes.
Aquesta
manera de posar en dubte el valor de la veritat de tots els enunciats
científics es va revifar amb el Cercle de Viena, fundat el 1929 el qual va
desenvolupar el neopositivisme o positivisme lògic que afirma que l’únic
criteri que val és la verificació per l’experiència. Resoldre el llenguatge
lògic i el llenguatge científic només ha de fer-se a partir de les sensacions i
veure si la llei es verifica sempre, o no.
Amb Karl
Popper la lògica es separa de la investigació científica i fa notar que, com
que la verificabilitat per l’experiència és en general impossible, tots els
enunciats de la ciència són provisionals i cal tenir com a critèri vàlid la falsació
(experimentar si és falsa).
Les lleis
tenen un gran marge de provisionalitat i sempre es troben matisos, com en el
cas de la llei de la gravitació de Newton la qual no té en compte el temps en
considerar-se instantània; però segons la teoria de la relativitat sabem que no
hi pot haver un fenòmen més ràpid que la velocitat de la llum; Einstein ho va
demostrar a partir de l’òrbita de Mercuri : segons la llei de Newton dóna una
desviació de 40 segons cada 100 anys i, en canvi, la teoria relativista vindria
a demostrar que la gravetat només es propaga a la velocitat de la llum, no
instantàniament.
Nosatres
direm que cal distingir entre lleis (fruit de l’obsevació) i teories (resultat
de fer-hi una explicació). Hi ha lleis empíriques (com les de Kepler) i lleis
axiomàtiques (o fonamentals del pensament humà). I encara cal distingir entre
lleis i lleis, com per exemple són diferents la gravitació universal,
l’electromagnetisme, la relativitat general, la tectònica de plaques…
És la
teologia una ciència? En un sentit ampli, i amb les seves limitacions, es pot
considerar que la teologia és la ciència de Déu i, a partir de la fe, es van
extraient les conseqüències. Sant Anselm definia la teologia com a “la fe que
busca entendre”: formalitzar en llenguatge planer el que ens diu la fe i es fa
amb un mètode racional sobre el camp de la fe. Quin crèdit es dóna a la
teologia? El grau de certesa dels raonaments teològics no pot ser com el dels
raonaments científics, sinó que es basa en la Revelació divina a partir de la
Bíblia . Cal tenir en compte el que pertany a la Revelació i el que no en forma
part com per exemple l’existència dels llimbs: es deia que els infants sense
batejar no podien anar ni al cel n i a l’infern i que romanien en un estat
intermedi tota l’eternitat, cosa que no diuen les escriptures. El catecisme
actual ens diu que es permet esperar que tenen un camí de salvació corregint el
que deien molts teòlegs. L’ànima no és una substància separada del cos, la
Bíblia no diu res al respecte.
En les
ciències trobem molts exemples de teories que s’han hagut de revisar: la dels
quatre elements, la constitució de l’àtom, la graviatció universal, la teoria
de l’evolució, la tectònica de plaques, la genètica, la física dels forats
negres… Les teories de la ciència s’han de veure amb prevenció, sobretot quan
no són purament descriptives.
3ª
Conferència: HI HA RAONS CIENTÍFIQUES QUE AJUDIN A LA FE EN DÉU?
Ciència i fe
són dos camps diferents (i complementaris), però… no tenen connexions? És clar
que el mètode científic es basa en les observacions que captem amb els sentits
i, per això, no ens pot donar coneixement del Trascendent. Hi ha hagut
científics cristians que de bona fe han pensat que amb la ciència n’havia prou,
i no desllinden metafísica de ciència. Però el límit entre ciència i filosofia
no és del tot nítid, i hi ha hagut autors que han afirmat que la sola ciència
ja porta a Déu.
Per a William
Paley la unitat de la natura seria una prova de l’existència de Déu. Per a
Thomas Paine la ciència ensenya que les lleis són divines i demostren la Seva
existència. La teoria de l’evolució actual fa que els més aptes, amb les
mutacions favorables, es mantinguin; seria l’objecció d’un ateu. Segons la
teoria del disseny intel·ligent serien fruit de l’evolució orientada perfectament
i seria aquest fet suficient per a creure en Déu. En la nostra opinió no són
suficients per a arribar al coneixement de Déu i cal un raonament filosòfic.
Creiem que no
és aquest el camí perquè els resultats de la ciència són revisables. El concili
Vaticà I va establir que la raó humana permet arribar a conèixer a Déu, i no
solament la ciència. El camí de l’existència de Déu ha de ser afegint-hi una
consideració filosòfica: el principi de causalitat que diu que tot allò que
existeix, perquè ha tingut un començament o és contingent, té una causa que
l’ha portat a l’existència. Les coses del món no tenen causa en sí mateixes. Si
el món sempre hagués estat igual no demostraria l’existència d’un creador; però
com que hi ha hagut un principi, hi ha hagut un creador o causa que l’ha
produït. Hi ha d’haver, però, una causa incausada que és Déui que existeix per
raó de la seva essència mateixa. No cal creure en el Big bang per a arribar a
creure en Déu.
Les cinc vies
de Sant Tomàs d’Aquino serien una mena d’il·lustracions del que lliga el Cosmos
i que la fe ratifica:
• Primera, el
moviment: tot el que es mou es mou per una altre fins arribar al primer motor
que no el mou ningú i que és Déu.
• Segona, les
causes: cada cosa té una causa segons un ordre fins arribar a una causa
incausada.
• Tercera, la
contingència de la natura: les seves coses podrien no ser-hi fins arribar a una
cosa que no necessita de cap altra per existir.
• Quarta, els
graus de perfecció: ens diuen que cal arribar a un ésser perfectíssim.
• Cinquena,
l’ordre de la natura: els èssers naturals tenen la facultat d’orientar-se
segons la seva finalitat, que els ha d’haver posat Déu.
També hi ha
altres vies com les de Sant Agustí entre les quals posa també l’argument de la
finalitat així com les altres vies de la contingència. Els llibres dels
apologetes indiquen que hi ha més vies:
• La via
moral: els homes es respecten segons regles morals. Aquest sentiment no ve de
la matèria sinó d’un ser superior.
• La via
psicològica: el desig d’una felicitat plena i d’una vida eterna vindria donat
per Déu.
• La via
ideològica: el nostre enteniment és il·limitat i vindria d’un ser completament
savi.
• La via
antropològica: no s’ha trobat un grup humà del tot ateu, fins i tot en els
pobles més primitius.
• La via
racional: la vida racional que tenim hauria vingut d’un ésser racional del tot
i que fóra Déu.
La creença té
llibertat i la fe no vindria per la mateixa raó filosòfica sinó per la Gràcia
de Déu.
La fe en la
religió cristiana es pot justificar també amb l’ajuda de la ciència? No és el
cas però a partir d’admetre l’existència de Déu podem trobar-hi justificació:
la teologia fonamental ho exposa (exemple, Salvador Pié).
Si hi ha un
creador l’home ha de conèixer que l’ha creat per la raó natural o per revelació
de les manifestacions de la religió cristiana, la qual té avals divins com són
els miracles (intervencions de Déu contra les lleis de la natura), profecies
(pressentiment de fets que després es produeixen). El miracle de la resurrecció
seria la prova més manifesta: Jesús va ressucitar després de morir crucificat i
aquest fet mogué els apostols a predicar amb fermesa; si no hagués estat cert
no ho haurien portat a terme. Sense la Gràcia de Déu no tindriem la fe que ens
il·lumina l’interior, la qual no té demostració matemàtica ni és un teorema
físic, coses que són pròpies de la ciència i en les que intervé la raó. La fe
és lliure i per això hi ha agnòstics i ateus. Però, com es pot tenir fe? Com
que l’argument no és apodictic cal posar-se amb actitud humil perquè la fe
entri en l’ànima; per això cal una consciència neta.
Què cal dir
de les actituds que generen conflictes entre ciència i fe cristiana? Vénen de
no tenir clar què ens diu la fe o de no tenir clar el que és certesa científica
(dels científics que no ho són del tot o dels de fe exagerada); el literalisme
bíblic és un error com seria el cas del llibre de Josué on diu que Déu va parar
el Sol, quan en realitat la intervenció de Déu feu que la llum durés més
estona. També és un error el “creacionisme” de certs americans el qual pot
originar confusió així com també l’afirmació materialista de certs científics
actuals la qual és una intromissió il·legitima en un camp que no és el seu, ja
que diuen que la ciència parla de coses d’aquí baix i que aquestes són les
úniques coses que existeixen. D’això en parla el Papa Benet XVI al seu llibre
“Llum del món”.
Leach, Gould,
Poincaré, Cantor… diuen que les matemàtiques fan pensar en l’infinit, i com que
només Déu és infinit en perfecció, les matemàtiques també poden portar a Déu.
4ª Conferència:
EL MATERIALISME CIENTÍFIC NO ES POT ADMETRE
Materialisme
és afirmar que només existeix la matèria. El materialisme científic ho afirma
en nom de la ciència i té tota una història. Va néixer amb els primers
pensadors grecs com Leucip i Demòcrit el qual deia que la metèria està composta
d’àtoms (allò que és indivisible), i després van venir els pensadors llatins
com Lucreci.
A l’edat
moderna Hobbes, al seu llibre “Sobre el cos”, diu que no cal res espiritual i
que no hi ha esperit perquè aquest no es pot veure; això no és propiament
científic. Altres materialistes són Lamettrie, Diderot, d’Holbach, Comte. Tots
ells es manifestaren ateus però no són científics ja que els seu punt de vista
és purament filosòfic. La nostra resposta és que no és lògic afirmar que només
existeix allò que sigui captable pels sentits.
La Teleonomia
de Monod (la llei de la necessitat o l’orientació de l’evolució biològica)
indica que hi ha d’haver un pla intel·ligent ja que es veu una orientació en
l’evolució. La suficiència de Weinberg i Hawking no demostra que l’univers
s’hagi fet sol. Per a Weinberg la ciència vol fer entenedor el món però no
tindria cap sentit i per a Hawking l’univers s’ha creat a si mateix del no res,
en cert sentit fa de l’univers un déu (panteisme). La ciència no s’interroga
sobre altres coses fora de la naturalesa; el materialisme no és part ni
conseqüència de la ciència sinó una ideologia.
Recordem alló
que diu Laplace “No es necessita aquesta hipòtesi”, referint-se a Déu, per a
explicar el comportament del sistema solar i això no exclou el Creador i, a
més, és un argument al seu favor ja que Déu no té el perquè corregir la seva
obra amb intervencions puntuals.
No
s’identifica allò que sabem per la ciència amb tota la realitat existent, i la
mateixa complexitat de la matèria ens ofereix uns interrogants que no podem
respondre si nó és recorrent a una Intel·ligència superior… quarks, leptons,
bosons, les forces que actuen entre ells, l’equivalència de massa i energia…
Què dir-hi? Només es pot dir que la ciència és essencialment incompleta: hi ha
proposicions matemàtiques que són deduïbles dels seus axiomes però n’hi ha que
són indecidibles. Partint del Big bang, quan no hi havia elements, es va
necessitar un temps llarguíssim fins que es formaren a partir de les estrelles
(“un dia és com mil anys i mil anys són com un dia”, diu la carta de Sant Pere);
això no és una dificultat per a la fe. El sentit religió és innat a l’home.
La fe dóna
resposta a certs interrogants de la ciència, no els immediats, solament els
metafísics si bé no podem concebre un Déu matusser. Michael Heller amb la seva
“Teologia de la ciència” ens dóna la visió del cosmos donada per la ciència
sota la perspectiva de la creació i reflexiona, a la llum de la fe, sobre el
que diuen els científics i interpreta la realitat des de la fe. Amb
anterioritat, però, Teilhard de Chardin, en “El medi diví” i “El fenòmen humà”,
ja havia exposat una consideració semblant.
5ª
Conferència: L’INDETERMINISME FÍSIC NO VA CONTRA LA FE EN UN DÉU PROVIDENT
El principi
d’incertesa (o indeterminació) afirma que no podem mesurar amb exactitud alhora
la posició i la quantitat de moviment d’una partícula. Cal interpretar això com
una indeterminació real de la partícula? La física clàssica era determinista:
Galileu deia que la natura un llibre expressat en llenguatge matemàtic i donada
una causa sempre seguiria el mateix efecte.
El seguiren
Newton, Laplace, Kant… Per a Laplace l’estat present de l’Univers és efecte de
l’anterior I causa del futur; si hi hagués un ésser que pogués veure tot
l’estat de l’Univers, podria conèixer tot el seu futur. Per a Descartes la
matèria és “res extensa” que segueix les lleis físiques, i hi ha la “res
cogitans”, pensant, que actua sobre la matèria; però, com actua la “res
cogitans”?
El 1922
Heisenberg enuncia (i demostra) aquest principi d’indeterminació. Com
interpretar-lo? Niels Bohr fa la “interpretació de Copenhaguen” segons la qual la
matèria de vegades és ona i de vegades corpuscle. Però Einstein diu que “Déu no
juga als daus” i Bohr li replica “no li digui a Déu el que ha de fer”.
El 1982 Alain
Aspect, a l’Òptica d’Orsay, i Richard Feynman amb l’experiment dels forats,
donen la certesa del doble comportament de la matèria com a ona i com a
partícula. Tindran llibertat les partícules? No però sí indeterminació que fa
que l’ànima pugui actuar en el cos sense haver de crear energia.
John Eccles,
el 1988, amb recerques a nivell mol·lecular, afirma que els esdeveniments
mentals poden causar la trasmissió sinàptica segons la física quàntica;
l’exocitosi és l’ordre de la probabilitat en la mecànica quàntica.
Com
interpretar l’indeterminisme quàntic? Pius XII, el 1955, es col·loca entre
l’indeterminisme purament probabilista i el mecanicisme i diu que hi ha un
indeterminisme de contingència, un determinisme ontològic, malgrat
l’indeterminisme observat. Això ja ho havia exposat Cornelio Fabro uns anys
abans i també ho explicarà el P. Filippo Selvaggi el 1964.
Però, d’on ve
l’indeterminisme? Aquest és un dels interrogants de la ciència i això planteja
com actua l’ànima a través del cos. Sant Agustí, influït per la filosofia
platònica, és dualista: l’ànima governa el cos i són dues entitats separades;
però Sant Tomàs, com Aristòtil, creu que l’ànima és “la forma substancial del
cos”, formant una unitat.
Per part dels
materialistes, com Bernard Russell, es diu que “tot és el resultat de processos
físics” i diuen que tot es fa com als ordinadors: “l’ordinador és un model de
la ment” (funcionalisme). L’Església ha definit que l’ànima és única (concili
de Vienne, 1311), i que la salvació és de l’home tot sencer; hi ha, doncs, una
unitat que serà per tota l’eternitat.
Els
materialistes extrems neguen això que és anhel de tot cor humà i només hi
hauria matèria i un cop morts s’acaba tot. Per exemple Quentin Smith que diu: “
procedim del no res, per no res i per a no res”. La revelació cristiana sí que
ens dóna la raó de tot i contesta els perquès sense contradir la ciència!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada